Fokus på turisme
Vesthimmerlands Kommune rummer meget af det som turisterne efterspørger: smuk natur, vand, kulturhistorie, friluftsaktiviteter, lokale fødevareproducenter, levende handelsbyer og stærke fællesskaber. Det skal vi drage fordel af og udnytte endnu mere.
Turisme er mere end sommerhuse og seværdigheder. Det er erhverv, stedbundne arbejdspladser og lokal identitet. Det er en sektor, der skaber liv i vores byer og landdistrikter, og som giver mulighed for vækst, iværksætteri og bosætning. Derfor skal turismen prioriteres politisk, med en langsigtet indsats og et tæt samarbejde mellem kommune, turisme aktører, erhvervslivet, Destination Himmerland, foreninger og de mange frivillige ildsjæle. Turisme skal ikke være noget, der sker ved siden af den øvrige erhvervsudvikling, det skal være en integreret del af, hvordan vi skaber vækst og et attraktivt Vesthimmerland.
Vi skal investere i at gøre Vesthimmerland mere synlig og tilgængelig for både danske og udenlandske besøgende. Det handler om øget markedsføring, om oplevelser af høj kvalitet og om en stærk fortælling om vores område. Men også om noget så lavpraktisk som god skiltning, tilgængelig infrastruktur og opdaterede faciliteter ved vores attraktioner, naturperler og havne mm.
Vi skal støtte vores mange lokale turismeaktører, hvad end det er museer, campingpladser, overnatningssteder, restauranter mm. Vi skal være nysgerrige på kulturelle arrangementer, outdoor-aktiviteter og events. Samtidig skal vi skabe plads og opbakning til nye initiativer, der kan styrke vores lokale kultur, skabe nye arbejdspladser og udvide sæsonen, så turismen ikke kun er et sommerfænomen.
Turisme hænger tæt sammen med detailhandel, byliv og bosætning. Derfor er det vigtigt at vi understøtter handelsstandsforeningernes indsats for levende bymidter, hvor besøgende føler sig velkomne, og hvor der er noget at komme efter året rundt.
Men ét er sikkert, vi kommer kun i mål, hvis vi løfter i fællesskab. Derfor skal vi styrke samarbejdet mellem Vesthimmerlands Kommune, Erhverv Vesthimmerland, Destination Himmerland, turismeaktørerne og de mange frivillige ildsjæle.
Vesthimmerland skal være et sted, man har lyst til at besøge og lyst til at vende tilbage til. Turismen er ikke blot en indtægtskilde, men en mulighed for at vise alt det, vi er stolte af.
Et par klare pejlemærker:
Jeg arbejder for, at Vesthimmerlands turismeindsats bliver:
- Mere synlig – Vi skal investere mere i markedsføring.
- Baseret på lokale styrker og samarbejder
- Forankret i både natur, kultur og handelsliv
- En aktiv del af kommunens erhvervs- og bosætningsstrategi
- Bæredygtig, både økonomisk og miljømæssigt
- Åben for nye initiativer og aktører
- Til glæde for både gæster, borgere og virksomheder